Streekproducten!
Er zijn vele invalshoeken als het gaat om het vergroten van de afzet en het aanbod aan streekproducten en even zovele initiatieven. Er zijn initiatieven vanuit producenten gericht op consumenten (bijvoorbeeld de Groene Hart coöperatie), vanuit consumenten gericht op producenten (bijvoorbeeld Autark), vanuit consumenten die zelf gaan produceren (bijvoorbeeld Herenboeren), producenten die zich richten op instanties zoals horeca, zorg en/of bedrijfskantines (bijvoorbeeld Twentse Streekproducten Organisatie). Ook de doelen verschillen: sommigen zijn gericht op meer biologische producten, sommige op meer producten van dichtbij, sommige initiatieven willen buiten de markt om, sommige op duurzaamheid/circulariteit, sommige op delicatessen, sommige op een eerlijke prijs voor de boer. Ook zijn er initiatieven waarin de overheid nadrukkelijk meedoet vanuit eigen doelstellingen op het gebied van zorg en publieke ruimten (bijvoorbeeld Essbare Stadt Andernach).
Deze initiatieven kunnen soms heel goed naast elkaar bestaan of elkaar zelfs aanvullen maar kunnen ook een belemmering voor elkaar zijn als meerdere initiatieven een beroep doen op dezelfde producenten en op dezelfde consumenten.